PMID- 30562810 OWN - NLM STAT- MEDLINE DCOM- 20190129 LR - 20220330 IS - 2567-6407 (Electronic) IS - 0029-5566 (Linking) VI - 57 IP - 6 DP - 2018 Dec TI - Fine-needle aspiration biopsies of thyroid nodules. PG - 211-215 LID - 10.3413/Nukmed-0981-18-06 [doi] AB - OBJECTIVE: The purpose of the study was the characterization of adverse events (AEs) after fine-needle aspiration biopsies (FNABs) of thyroid nodules, as well as possible predisposing factors. METHODS: A total of 205 patients, each of whom had undergone an FNAB of a thyroid nodule, were included in the study (15 of whom were taking anticoagulant medication). The thyroid nodules were classified according to the ultrasound criteria of the American Thyroid Association (ATA). The FNABs were carried out by four trained nuclear medicine specialists from two institutions. To detect AEs, all patients were asked to fill out a standardized self-assessment questionnaire. RESULTS: Out of 205 patients, 189 (92 %) reported no AEs. Fourteen patients (6.8 %) had mild or moderate AEs, such as short-term pain at the puncture site. In two patients (1 %), the AEs were classified as significant, and required medical followup, which revealed an intrathyroid hematoma in one patient and dysphonia in the other. All AEs were reversible. None of the patients taking anticoagulants experienced any AEs. The parameters of age, sex, nodule volume, ATA nodule type, needle size, and physician performing the biopsy were not predisposing factors for side effects (p = 0.54, p = 0.73, p = 0.75, p = 0.94, p = 0.35, and p = 0.24, respectively). CONCLUSIONS: The vast majority of patients tolerated the FNAB very well. AEs were seldom observed. A small number of patients experienced AEs that required no intervention or could be self-managed by the patient. Considering the almost negligible risk of the procedure, FNAB should be increasingly used for the classification of thyroid nodules. ZIEL:: Das Ziel der Studie war die Erfassung unerwunschter Wirkungen (UWs) nach Feinnadelaspirationsbiopsien (FNABs) von Schilddrusenknoten und mogliche hierfur pradisponierende Faktoren. METHODIK: 205 Patienten, bei denen eine FNAB wegen eines Schilddrusenknotens erfolgte, wurden in die Studie eingeschlossen (hiervon 15 Patienten mit gerinnungshemmender Medikation). Die Schilddrusenknoten, wurden gemass Ultraschallkriterien der American Thyroid Association (ATA) klassifiziert. Die FNABs erfolgten durch vier trainierte Nuklearmediziner aus zwei Institutionen. Fur die Erfassung von UWs erhielten alle Patienten einen standardisierten Selbstbeurteilungsfragebogen. ERGEBNISSE: Von 205 Patienten gaben 189 (92 %) keine UWs an. 14 Patienten (6,8 %) hatten geringe oder moderate UWs - wie Schmerzen an der Punktionsstelle von kurzer Dauer. Bei zwei Patienten (1 %) wurden die UWs als relevant klassifiziert und erforderten eine arztliche Nachuntersuchung. Dabei wurde ein intrathyreoidales Hamatom bzw. eine Dysphonie diagnostiziert. Alle UWs waren reversibel. Bei keinem Patienten, der Antikoagulanzien erhielt, fand sich eine UW. Die Parameter Alter, Geschlecht, Knotenvolumen, ATA Knotentyp, Punktionsnadelstarke sowie durchfuhrender Arzt waren fur UWs keine pradisponierenden Faktoren (jeweils mit p = 0,54, p = 0,73, p = 0,75, p = 0,94, p = 0,35, p = 0,24, resp.). SCHLUSSFOLGERUNG: Die grosse Mehrheit von Patienten toleriert die FNAB sehr gut. UWs wurden selten beobachtet. UWs, die bei einer kleinen Zahl von Patienten auftreten, bedurfen entweder keiner Intervention oder konnen durch die Patienten selbst gemanagt werden. Aufgrund eines fast vernachlassigbaren Risikos sollte die FNAB zur Dignitatsabklarung von Schilddrusenknoten verstarkt eingesetzt werden. CI - Georg Thieme Verlag KG Stuttgart . New York. FAU - Cordes, Michael AU - Cordes M FAU - Schmidkonz, Christian AU - Schmidkonz C FAU - Horstrup, Karen AU - Horstrup K FAU - Weppler, Matthias AU - Weppler M FAU - Kuwert, Torsten AU - Kuwert T LA - eng PT - Journal Article TT - Feinnadelaspirationsbiopsien von Schilddrusenknoten - Systematische Analyse von unerwunschten Ereignissen und moglichen pradisponierenden Risikofaktoren. DEP - 20181218 PL - Germany TA - Nuklearmedizin JT - Nuklearmedizin. Nuclear medicine JID - 7609387 SB - IM MH - Adult MH - Aged MH - Aged, 80 and over MH - Endoscopic Ultrasound-Guided Fine Needle Aspiration/*adverse effects MH - Female MH - Humans MH - Male MH - Middle Aged MH - *Postoperative Complications MH - Prospective Studies MH - Risk Factors MH - Thyroid Nodule/diagnostic imaging/*pathology/surgery MH - Young Adult COIS- There is no conflict of interest EDAT- 2018/12/19 06:00 MHDA- 2019/01/30 06:00 CRDT- 2018/12/19 06:00 PHST- 2018/12/19 06:00 [entrez] PHST- 2018/12/19 06:00 [pubmed] PHST- 2019/01/30 06:00 [medline] AID - 10.3413/Nukmed-0981-18-06 [doi] PST - ppublish SO - Nuklearmedizin. 2018 Dec;57(6):211-215. doi: 10.3413/Nukmed-0981-18-06. Epub 2018 Dec 18.